DEME zet zijn ambitieus vlootinvesteringsprogramma voort en breidt de baggervloot uit met twee sleephopperzuigers en twee zelfvarende splijtbakken. De nieuwe schepen en splijtbakken worden gebouwd door Royal IHC.

Download PDF

Ambitieus vlootinvesteringsprogramma loopt verder met de bestelling van twee sleephopperzuigers en twee splijtbakken

6 september 2018
Baggerwerken, milieu, offshore & infra

Het eerste schip is een sleephopperzuiger met een hoppervolume van 8.300 m³. Het heeft hetzelfde innovatieve design als het met dual fuel motoren uitgeruste zusterschip ‘Scheldt River’, de sleephopperzuiger die sinds 2017 deel uitmaakt van de DEME vloot. Sindsdien is de ‘Scheldt River’ onafgebroken aan de slag geweest op waterwegen en toegangskanalen in heel Europa. Gezien dit succes wil DEME voor zijn klanten een even veelzijdig en uitermate efficiënt schip als de ‘Scheldt River’ inzetten voor allerlei baggeractiviteiten.

Het tweede schip is een sleephopperzuiger met een hoppervolume van 2.300 m3. Dankzij het compacte ontwerp is dit schip uitzonderlijk wendbaar en het draagvermogen van circa 2.800 ton en een diepgang van slechts 4,25 m maken het optimaal inzetbaar voor baggerwerken in ondiep water.

De sleephopperzuiger heeft een zeer robuust ontwerp en is gemakkelijk te bedienen en te onderhouden.

Daarnaast voegt DEME twee zelfvarende splijtbakken met een capaciteit van 3.500 m³ toe aan de vloot. De splijtbakken zijn speciaal ontworpen om samen met de grotere cutterzuigers van DEME, vooral de Spartacus, maar ook de backacter 'Samson', te worden ingezet. Ze werden ontwikkeld op basis van de beproefde en succesvolle 2,750 m³ bakken ‘Pagadder’ en ‘Sloeber’ van DEME.

De nieuwe sleephopperzuigers en splijtbakken worden in de vloot verwacht in 2020.

“Deze bestelling toont onze voortdurende streven om de modernste, veelzijdigste en meest milieuvriendelijke vloot in de sector in te zetten", zegt Alain Bernard, Bestuurder en CEO van DEME. "Met ons meerjarig vlootinvesteringsprogramma bereiken we hogere performance niveaus en vergroten we de capaciteit van onze vloot, waardoor we onze klanten flexibele oplossingen kunnen bieden voor diverse baggerprojecten in verschillende omstandigheden.”

Dave Vander Heyde, CEO van Royal IHC: "IHC is trots dat DEME vier zeer competitieve nieuwe schepen heeft besteld. Met deze order komt het aantal sleephopperzuigers in de vloot van DEME, ontworpen en gebouwd door IHC, op 21. De samenwerking met DEME heeft in het verleden bewezen succesvol te zijn en we zijn verheugd om onze samenwerking met DEME voort te zetten door waarde en technische capaciteit toe te voegen aan hun geavanceerde vloot.”

Onlangs werden enkele baanbrekende schepen in de vloot van DEME opgenomen, waaronder de dual fuelbaggerschepen 'Minerva' en 'Scheldt River' in 2017, het kabelinstallatieschip 'Living Stone' en het DP2 hefvaartuig 'Apollo' in 2018. Momenteel worden er voor DEME nog drie andere innovatieve schepen gebouwd: de krachtige 44.180 kW cutterzuiger 'Spartacus', de 15.000 m³ sleephopperzuiger 'Bonny River' en het reusachtige offshore installatieschip 'Orion'.

Over DEME

DEME, de Belgische bagger-, waterbouw- en milieugroep, is een internationale marktleider in complexe waterbouwwerken.

Dankzij zijn organische groei is DEME, dat kan bogen op ruim 140 jaar ervaring en knowhow, nu ook actief in verscheidene aanverwante sectoren, zoals de financiering van waterbouw- en milieuprojecten, de uitvoering van complexe EPC gerelateerde waterbouwprojecten waaronder civieltechnische werken, de ontwikkeling en bouw van projecten rond hernieuwbare energie, dienstverlening voor de olie-, gas- en energiesector, sanering en recyclage van vervuilde grond en slib, het oogsten van natuurlijke rijkdommen in de zee, enz.

Zijn geïntegreerde bedrijfsstructuur maakt van DEME een sterke aanbieder van totaaloplossingen voor zijn klanten. DEME beschikt over een ultramoderne, hightech en veelzijdige vloot.

De DEME Group telt 5.100 werknemers over de hele wereld en boekte in 2017 een omzet van 2,37 miljard euro.

www.deme-group.com

Voor bijkomende informatie: