Kopenhagen (DK) | De joint venture Femern Link Contractors, met DEME en CFE als projectpartners, heeft voorwaardelijke* contracten gesloten met de Deense regering voor het ontwerp en de bouw van 's werelds langste afgezonken weg- en spoortunnel, de Fehmarnbelt verbinding tussen Denemarken en Duitsland.

Download PDF

DEME & CFE tekenen contracten voor de bouw van ‘s werelds langste afgezonken weg- en spoortunnel

30 mei 2016
CFE

De internationale joint venture heeft drie contracten gewonnen: twee contracten m.b.t. de bouw van de afgezonken tunnel en de fabriek voor de productie van de prefab tunnel elementen en een derde contract m.b.t. de bouw van de toegangsstructuren, tolgebouwen, bruggen en hellingen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van € 3,4 miljard.

De joint venture bestaat uit volgende partners: VINCI Construction Grands Projets (hoofdaannemer voor de tunnelcontracten), Per Aarsleff Holding (hoofdaannemer voor de toegangsstructuren), Solétanche-Bachy International, CFE, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Max Bögl Stiftung & Co, BAM Infra en BAM International.

De joint venture heeft Dredging International (DEME groep) aangeduid als onderaannemer voor de tunnelcontracten en COWI als consultant voor de drie contracten

Met de keuze voor Dredging International beschikt Femern Link Contractors over een partner die een ruime expertise heeft op vlak van het reinigen van tunnelsleuven en onderhoudsbaggerwerkzaamheden, het met grote nauwkeurigheid installeren van funderingsbedden op grote diepte, het gecontroleerd steenstorten en het aanbrengen van beschermingslagen bij maritieme bouwwerken.

Tijdens de uitvoering van het project zullen er bovendien verdere opportuniteiten zijn voor andere DEME-filialen zoals DEME Building Materials (DBM) dat gespecialiseerd is in het leveren van mariene aggregaten voor de productie van beton, en DEME Infra Marine Contractors (DIMCO) actief in civiele maritieme bouwwerken.

Binnen de contractwaarde van €3,4 miljard hebben DEME en CFE een gezamenlijk aandeel van €700 miljoen.

De 18 km lange Fehmarn tunnel verbindt Denemarken (Lolland Falster) met Duitsland (Schleswig Holstein) en wordt ’s werelds langste afgezonken weg- en spoortunnel. De nieuwe aansluiting verkort de reistijd tussen beide kusten tot 10 minuten met de auto en 7 minuten met de trein. Momenteel is er enkel een veerbootverbinding die een uur duurt of een 160 km lange omweg via de autosnelweg doorheen het Deense Jutland.

Het Fehmarnbelt tunnelproject is één van Europa's grootste infrastructuurwerken. Het project zal de handel en het toerisme in noord-Europa bevorderen.
* Voorwaardelijke contracten betekent dat definitieve en bindende contracten worden gesloten met de succesvolle aannemers, maar dat de bouw kan worden uitgesteld tot de Duitse bouwvergunning is verleend.

Lees meer over het project via www.femern.com.

Info:
Marleen Vanhecke
Communications DEME Group
M + 32 486 49 01 09 
vanhecke.marleen@deme-group.com

Ann Vansumere
CFE Communication Manager 
M +32 497 51 43 86 
ann_vansumere@cfe.be