Zwijndrecht, 16 februari 2015 – DEME heeft recent wereldwijd een aantal nieuwe contracten binnengehaald. Deze nieuwe orders vertegenwoordigen een totale waarde van ongeveer 1,6 miljard euro

Download PDF

DEME geeft orderboek een boost in eerste kwartaal van 2015

16 februari 2015
Baggerwerken, milieu, offshore & infra

Het belangrijkste contract is met voorsprong dat in Singapore. De Maritime and Port Authority of Singapore heeft de joint venture Dredging International Asia Pacific Pte Ltd – Daelim Industrial Co Ltd het Tuas Terminal Phase 1 Reclamation, Wharf Construction and Dredging Project gegund op 13 februari 2015. De Joint Venture zal instaan voor de constructie van 8,6 km kaaimuur, het opspuiten van ongeveer 300 hectaren nieuw land en het baggeren van de vaargeulen. De constructie van de kaaimuur omvat het produceren, het drijven maken, het slepen en het afzinken van 200 caissons van elk 15.000 ton. De Joint Venture moet het project binnen de zes jaar afwerken.

DEME heeft begin 2015 wereldwijd nog verschillende andere grote contracten binnengehaald. In België heeft DEME, in JV, een vijfjarig contract gekregen voor de onderhoudsbaggerwerken op de Schelde tussen Vlissingen en Antwerpen. De Schelde moet op deze locaties doorlopend gebaggerd worden om schepen met grote diepgang een veilige toegang tot de havens van Antwerpen, Gent en Terneuzen te garanderen.

In Duitsland heeft Nordsee, in JV, een tweejarig onderhoudscontract binnengehaald op de rivier Weser, startend in 2015. Dit project heeft tot doel om de toegankelijkheid tot de havens van Bremerhaven en de havens langsheen 90 km van de rivier te onderhouden.

Op het Franse eiland Réunion, heeft SDI (Société de Dragage International), samen met een consortium van Vinci-bedrijven (SBTPC (Société Bourbonnaise de Travaux Publics et Construction), Sogea Réunion en EMCC, de gunning ontvangen voor de verdiepingswerken van het bestaande westelijke basin van Port Est en van de uitbreiding ervan. De klant is Grand Port Maritime De La Réunion. Materiaal moet worden gebaggerd en vervolgens getransporteerd naar een landaanwinningsgebied. Het project start in juni 2015 en het is de tweede fase van deze uitbreidingswerken. De eerste fase werd door SDI tussen 2006 en 2008
uitgevoerd.

Een tweede project in portefeuille op Réunion betreft de bagger- en rotsbeschermingswerken voor de ‘Nouvelle Route du Littoral’. Deze werken zijn toegewezen aan SDI, in joint venture. De JV is een onderaannemer van het GTOI-consortium (Grands Travaux de l’Océan Indien), SBTPC (Société Bourbonnaise de Travaux Publics et Construction) en VCT (Vinci Construction Terrassement). Het project, ‘Nouvelle Route du Littoral’, wordt uitgevoerd in opdracht van de Franse regio Réunion. De werkzaamheden van de JV omvatten de voorbereidings- en funderingswerken voor een dijk voor de kust van de bestaande ‘Route du Littoral’ tussen de hoofdstad Saint-Denis en La Possession. Er moet een sleuf gebaggerd worden waarin vervolgens door een zijdelingse steenstorter stenen worden geplaatst. Verder omvatten de werkzaamheden van de JV ook het aanbrengen van een bodemerosie bescherming. Dit project is begin februari 2015 gestart.

In India heeft DEME’s Indisch dochterbedrijf International Seaport Dredging (ISD) twee nieuwe contracten in de wacht gesleept. In de zeehaven van Kakinada zal ISD de tweede fase van de opspuitwerken voor Kakinada Seaport Ltd uitvoeren. DEME voerde de eerste fase van deze landaanwinning al met succes uit in 2011. En in Mumbai heeft Bharat Mumbai Container Terminals Pvt. Ltd. een contract voor bagger- en landaanwinningswerken toegekend aan ITD Cem. Deze onderaannemingswerken zijn een onderdeel van de ontwikkeling van de 4de containerterminal in Jawaharlal Nehru Port (JNP). ISD zal de baggerwerken uitvoeren. De werken starten in moeilijke, ondiepe wateren met grote getijdenverschillen en omvatten het verwijderen van dikke lagen zachte en harde klei met als doel het creëren van de toekomstige aanvaargeul en het maneuvreergebied.

In Nigeria heeft DEME recent een contract getekend met South Energyx Development FZE voor de ontwikkeling van de resterende fases van het EKO Atlantic City project in Lagos. Zo'n 500 hectaren land is tot dusver gecreëerd. De fases 3 tot 6 van dit prestigieuze project omvatten het opspuiten van 42 miljoen m³. Het werk zal in 3 tot 4 jaar uitgevoerd worden. Een ander nieuw project in Lagos is de eerste fase van het Ilubirin Lagos Lagoon Islands Project, waarvoor DEME de bagger- en landaanwinningswerken heeft binnengehaald. Nog in Nigeria heeft Nigerian Ports Authority een havensleepdienstcontract voor de haven van Onne toegewezen aan CTOW. Dit contract garandeert havensleepdiensten aan alle gebruikers van de haven en dit voor een periode van 10 jaar.

DEME is hoofdaandeelhouder van CTOW; mede-eigenaars zijn Multraship en Herbosch Kiere.

Contact:
Jacques Paynjon – Manager Internal and External Communication
T +32.3.210.67.15 - M +32.476.39.05.31