CFE versnelt de doorbraak van circulair bouwen in België

ZIN, de duurzame herontwikkeling van de WTC 1 & 2-torens in Brussel, is het voorbeeldproject op het gebied van circulair bouwen in België. De toekomst van duurzaam bouwen neemt met dit project een versnelling.

ZIN is een gedurfd project, zowel door zijn architectuur als door zijn concept en zijn milieu-impact. Een innovatief en duurzaam avontuur in opdracht van Befimmo, dat wordt gerealiseerd door drie entiteiten uit de groep CFE: Van Laere en BPC zullen het project bouwen, VMA zorgt voor de multitechnieken.

De circulaire benadering begint met het behoud van 65% van de bestaande WTC-torens, wat de hoeveelheid sloopafval en het gebruik van nieuwe bouwmaterialen beperkt. In totaal 95% van het materiaal wordt bewaard, hergebruikt of gerecycleerd en 95% van de nieuwe materialen voor de kantoren zal C2C gecertificeerd zijn.

Een referentie voor de circulaire economie
In de eerste plaats zal het een vrijwel energieneutraal complex zijn. Ook voor de circulariteit is een belangrijke plaats vrijgemaakt. De circulaire benadering begint met het behoud van 65% van de bestaande WTC-torens, wat de hoeveelheid sloopafval en het gebruik van nieuwe bouwmaterialen beperkt. In totaal 95% van het materiaal wordt bewaard, hergebruikt of gerecycleerd en 95% van de nieuwe materialen voor de kantoren zal C2C (cradle to cradle) gecertificeerd zijn. ZIN wordt het grootste circulaire gebouw van België, met duidelijke eisen naar C2C-certificering.

Duurzame ambities
Met ZIN bevestigt CFE Contracting haar duurzame ambities. "Het vastgoed en de bouwsector zijn momenteel verantwoordelijk voor 40% van de globale CO2-uitstoot", legt Raymund Trost (CEO CFE Contracting) uit. "Wij zijn ons bewust van die verantwoordelijkheid. Dankzij de recyclage of de circulaire aanpak kunnen we onze bouwmethoden nog duurzamer en efficiënter maken. In dat opzicht wordt ZIN een referentie voor zowel de ondernemingen van onze groep als het geheel van de sector."

Een multifunctioneel bouwproject
Een multifunctioneel innoverend project voor de herontwikkeling van de huidige torens WTC 1 en 2 in de Brusselse Noordwijk. De bovengrondse oppervlakte van 110.000 m² zal 73.000 m² kantoren omvatten, 14.000 m² woningen en 16.000 m² voor een hotel, recreatieruimten en handelszaken.

Opdrachtgever : Befimmo
Architect : Jaspers & Eyers Architects51N4EL’AUC