Monteco, het hoogste houten gebouw in het Brusselse gewest

Het acht verdiepingen hoge kantoorgebouw Monteco, dat BPC samen met Wood Shapers bouwt, wordt beschouwd als het hoogste houten gebouw in het Brusselse Gewest.

In België neemt de vraag naar nieuwe duurzame projecten voelbaar toe. Om aan die vraag tegemoet te komen hebben BPC en Wood Shapers de handen in elkaar geslagen in het kader van het Monteco-project in het hart van de Europese wijk in Brussel. De structuur wordt volledig opgetrokken in hout met een PEFC-label, wat betekent dat het gebruikte hout afkomstig is uit een straal van maximaal 500 km rond de werf.

Een langetermijnsamenwerking
Alexander Hodac
, CEO van BPC: “Monteco is niet het eerste houtproject van BPC, maar wel het eerste met deze omvang. We zien echt een wens en een noodzaak om te evolueren in de richting van gebouwen die hoog scoren op het vlak van energieprestaties. De eigenaars en bijgevolg ook de huurders zijn vragende partij voor duurzame gebouwen die zijn opgetrokken uit al even duurzame materialen. Monteco vertegenwoordigt een belangrijke stap in de concretisering van onze strategie om intensiever te investeren in nieuwe bouwmethoden. Wij willen een speler worden die inzet op verandering door oplossingen aan te dragen en de markt te begeleiden in haar streven naar duurzaamheid. Hout sluit mooi aan bij onze bestaande competenties. De combinatie van onze competenties met die van Wood Shapers zal een grote troef zijn voor dit project en alle andere projecten die we in de toekomst nog samen zullen uitwerken.”

Het Monteco-gebouw met een totale oppervlakte van 3.674 m2 telt acht bovengrondse verdiepingen, waarvan de twee bovenste iets terugwijken om plaats te bieden aan een groot terras. Het hout waaruit de structuur van het Monteco-gebouw zal bestaan, blijft zichtbaar.

Competenties die elkaar aanvullen
“De samenwerking tussen BPC en Wood Shapers is een strategische keuze op lange termijn”, zegt Arnaud Regout, CEO van Wood Shapers. “Hout heeft andere technische kenmerken dan beton. Omdat het lichter is, kan er meer geprefabriceerd worden in de werkplaats. Maar alles in hout optrekken is niet mogelijk. Het houtaandeel moet in evenwicht zijn met de traditionele bouwmaterialen zoals beton of staal zodat we het juiste materiaal op de juiste plek gebruiken. De competenties van BPC zijn erg belangrijk voor het goede verloop van de werken.”

Zowel bij BPC als bij Wood Shapers zijn ze erg te spreken over de prima samenwerking tussen de entiteiten binnen de CFE-groep, en dan met name met VMA dat instaat voor het multitechnische gedeelte, en met ION, Leasinvest Real Estate en Archi 2000.

Opdrachtgever:
Architect: Archi 2000