Rijkswaterstaat en consortium BAAK Blankenburg-Verbinding tekenen vandaag het contract voor de A24 Blankenburgverbinding. De Blankenburgverbinding zorgt voor een robuust netwerk en een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse havens en Rotterdamse regio. Daarmee draagt hij bij aan de economische groei in deze regio. De ‘financial close’ zal in 2018 plaatsvinden. Openstelling van de Blankenburgverbinding staat gepland tussen 2022 en eind 2024.

Download PDF

Rijkswaterstaat en Ballast Nedam, DEME en Macquarie Capital tekenen contract A24 Blankenburgverbinding

14 december 2017
Baggerwerken, milieu, offshore & infra

Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat: “Dit is een mooie stap richting de start van de aanleg van de Blankenburgverbinding. Deze compleet nieuwe weg richting de haven van Rotterdam gaat zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer in deze economisch belangrijke regio.”

Namens consortium BAAK Blankenburg-Verbinding, Martijn Klinkhamer, lid raad van bestuur BAAK: “Wij zijn ontzettend trots op het bereiken van deze belangrijke stap in het Blankenburg project. We hebben ons consortium opgebouwd uit toonaangevende bouwbedrijven met expertise in tunnelbouw en infrastructuur en een financieel adviseur gespecialiseerd in infrastructuur. We kijken ernaar uit om nauw met Rijkswaterstaat en de stakeholders samen te werken en een bijdrage te leveren aan de toekomst van een van de belangrijkste economische regio’s van ons land. Ik heb er dan ook veel vertrouwen in dat Baak ervoor zal zorgen dat de doorstroming en de transportinfrastructuur rond Rotterdam zal verbeteren.”

De opdracht heeft een totale nominale projectomvang van circa 1 miljard euro. Het project bestaat uit het ontwerp en de aanleg van de A24 Blankenburgverbinding, inclusief 20 jaar beheer en onderhoud na het beschikbaar komen van de nieuwe infrastructuur. De aandeelhouders binnen het project zijn Macquarie Capital met een belang van 70 procent, en Ballast Nedam Concessies en DEME Concessions Infrastructure, elk met een belang van 15 procent. Het project zal worden gerealiseerd door een consortium van Ballast Nedam Infra, en DIMCO en Dredging International, beiden onderdeel van DEME. Daarnaast treedt Macquarie Capital op als de enige financieel adviseur van het consortium BAAK Blankenburg-Verbinding.

De nieuwe 4 kilometer lange A24, inclusief de Blankenburgtunnel, verbindt de A20 en de A15. De verbinding maakt onderdeel uit van de hoofdinfrastructuur van Rotterdam. De A24 verbetert de bereikbaarheid en vermindert de files, in één van de belangrijkste economische regio’s van Nederland. Het project omvat de aanleg van een afgezonken tunnel onder het Scheur (bij de NieuweWaterweg), een landtunnel, 2 knooppunten (van de A24 op de A20 en de A15) en de verbreding van de A20 tussen de A24 en het Kethelplein.

Het project speelt een belangrijke rol in de realisatie van het Masterplan Rotterdam Vooruit (2009), een ontwikkelingsvisie voor de Rotterdamse regio voor de periode 2020 – 2040. De realisatie zal in augustus 2018 starten tussen 2022 en 2024 afgerond. 

Voor bijkomende informatie:
Vicky Cosemans 
DEME Communications
cosemans.vicky@deme-group.com 
+32 3 250 59 22